Deel 3 uit de serie Van dromen naar doen: Karakter

 

In deze serie van dromen naar doen, hebben we het vorige keer gehad over jouw dagdromen. Heb je nagedacht over wat jij echt kicken zou vinden om dit jaar nog te doen? Wat ik me nu wel afvraag, is of je zelf in de gaten had hoe leuk je het eigenlijk vond om hierover na te denken. Ik durf te wedden dat je af en toe stiekem in jezelf moest lachen. Iemand vertelde me dat haar gevraagd werd waarom ze neuriënd door het huis liep. Gewoon omdat ze zich zo lekker in haar vel voelde. Dat is wat zo mooi is aan dagdromen. Je wordt nu al leuker. Maar ik kreeg ook te horen: ‘Ja, dagdromen is leuk zolang het bij dagdromen blijft.’

 

Bij onze derde opstapplaats op onze reis van dromen naar doen wil ik het graag met je hebben over wat jou jou maakt. Als je neuriënd door het huis loopt dan zegt dat iets over je karakter.

Je persoonlijkheid is namelijk een optelsom van je gewoontes én je karakter. Het maakt je tot wie je bent.

 

Het zijn jouw eigen aardigheden én je eigenaardigheden. Eén van mijn karaktertrekken is dat ik positief ingesteld ben. Als de zon schijnt, wil ik het zonlicht op mijn huid voelen en mezelf erin verwarmen. Als het regent, geniet ik van de gedachte dat het voeding is voor de bomen die straks weer vol prachtige groene blaadjes hangen.

 

Mijn positiviteit heeft mij ook geholpen toen ik leiding gaf. Mijn afdeling hield zich bezig met schuldhulpverlening. Mijn team werkte keihard en was zeer betrokken. Onze klanten waren onder andere mensen die uit de schulden probeerden te komen. Natuurlijk waren er klanten die daar meer moeite mee hadden dan anderen. Die vielen ook regelmatig terug. Dat wilde ik veranderen want wie wil nou jaar in jaar uit in zo’n situatie zitten? Ik niet! Eén van de voorstellen die ik daarom deed, was dat we met de klanten moesten werken aan het opbouwen van spaargeld als een buffer. Daar mocht best een positieve draai aan gegeven worden want het was hun geld. En het maakte niet uit of het een tientje per maand was of meer. Het ging om de gedachte.

 

Wat kan je verwachten als er een verandering is? Juist, enorme weerstand. Ik ben met mijn team om tafel gaan zitten en heb de volgende casus voorgelegd: in een mensenleven moet gemiddeld om de tien jaar de wasmachine vervangen worden. Je kan niet zonder.

De eerste collega vroeg ik: ‘Hoe zou jij je voelen als je het totale bedrag moest lenen om die wasmachine te kopen?’ Die voelde zich enorm bezwaard omdat het dicht bij bedelen kwam.

De tweede collega vroeg ik: ‘Hoe zou jij je voelen als je een deel van het bedrag moest lenen?’ Die voelde zich al minder bezwaard om het te vragen omdat het om een lager bedrag ging.

En aan de derde collega vroeg ik: ‘Hoe zou jij je voelen als je het uit eigen zak kan betalen?’ Deze persoon voelde zich vol zelfvertrouwen, ook al was zijn buffer geslonken tot nul.

Na deze casus waren ze ervan overtuigd dat ze er in ieder geval met de klanten over konden praten. Maar ze stonden er zelf absoluut niet achter. Ook in de maanden erna kreeg ik dat meerdere malen te horen.

 

Na een aantal maanden vroeg een medewerker van mij of ik bij een klantgesprek wilde aanschuiven. De klant moest wat aan mij kwijt. Oef. Ik bereidde me voor op een zwaar gesprek. Maar de vrouw die ik zag zitten, zei: ‘Ik wil je bedanken.’ Ik voelde alle spanning uit mijn lichaam verdwijnen alsof er een ballon langzaam leeg liep.

‘Ik wil je bedanken’, ging ze door, ‘dat je dit voorstel hebt gedaan. Ik heb het toen met mijn gezin besproken. Gezegd dat als we voldoende zuinig konden zijn, we over een aantal maanden iets leuks mochten doen. Ook al was het niet altijd makkelijk, bij de kinderen heb ik een enorme verandering gezien. Ze doen lampen sneller uit. Douchen korter. Schrapen de laatste pindakaas uit het potje. Broodkorstjes worden niet meer weggegooid. En met boodschappen doen, letten ze op wat er in de kar zit. Nu heb ik € 700,- op mijn rekening staan. Ik heb met de kinderen afgesproken dat we € 150,- te besteden hebben voor een dagje pretpark en zij mogen kiezen welk pretpark. Ze hebben zo’n pret bij het maken van allerlei plannetjes. Deze vrolijkheid heb ik in geen jaren gezien bij de kinderen. Het voelt alsof we een wereldreis aan het voorbereiden zijn. Dit hadden we een jaar geleden niet kunnen doen. Ik wil je heel, heel hartelijk bedanken voor de push die je ons gegeven hebt.’

 

Wauw!

 

Bij deze klant heeft mijn aanpak gewerkt! Fantastisch. Maar waardoor kwam het eigenlijk? Drie partijen hebben hier een bijdrage aan geleverd. Ik, vanwege mijn positieve stimulans. Mijn medewerker, omdat hij ondanks zijn gebrek aan geloof in mijn voorstel, toch naar mogelijkheden is gaan zoeken met de klant. Maar de grootste bijdrage is geleverd door de klant zelf, vanwege:

 

  1. de wil om mogelijkheden te zien in plaats van onmogelijkheden
  2. het doorzettingsvermogen, ook als het tegenzit
  3. het besef dat ze niet alles alleen hoeft te doen
  4. de mate waarin ze anderen kan stimuleren
  5. dat ze kan genieten wanneer anderen plezier hebben

 

Dat maakt haar tot de vrouw die ze is.

 

Jouw karakter is wat jou uniek maakt.

Het bepaalt hoe je handelt en hoe je dingen interpreteert, hoe je dingen ziet. Een karaktertrek is een verzameling van eigenschappen die horen bij jou als persoon. Het zijn eigenschappen die je niet zomaar kunt veranderen. Ze zitten als een soort blauwdruk in je innerlijk. Ze kenmerken jou.
Als je een avondmens bent, zal je ’s morgens altijd moeite hebben met die wekker. Maar ben je een ochtendmens dan zal je niet vaak op feestjes te vinden zijn die tot laat in de nacht doorgaan.

 

Denk jij dat je een aantal karaktereigenschappen van jezelf kan noemen? Mijn vraag aan jou is:

 

Noem vijf karaktereigenschappen van jezelf.

 

Laat je me weten welke jij hebt? Dat kan op facebook op inspirerende vrouwen waar we elkaar kunnen inspireren. Maar je mag mij ook mailen. Dat kan op info@inspirerendevrouwen.nl.

 

Maak er een fantastische dag van en … ik hoor graag jouw unieke karaktereigenschappen van je.